Gearriveerd in Bogo City - Reisverslag uit Bogo, Filipijnen van Koert - WaarBenJij.nu Gearriveerd in Bogo City - Reisverslag uit Bogo, Filipijnen van Koert - WaarBenJij.nu

Gearriveerd in Bogo City

Blijf op de hoogte en volg Koert

13 Juli 2014 | Filipijnen, Bogo

Zondag 14 juli.

De vlucht van Schiphol naar Cebu deed ik met Korean Air. Helaas zit daar een langdurige tussenstop op Seoul bij en dat maakt dat de reis maar liefst 22 uur duurt. De stewardessen zijn bloedmooi en allervriendelijkst maar hun Engels is moeilijk te verstaan. Hierdoor na vertrek uit Amsterdam geen Koreaanse maaltijd maar een Italiaanse pasta. Alleen het woord pasta herkende ik; daar heb ik dus maar ja op gezegd. Bij het ontbijt voor de landing op Seoul waagde ik me aan de Korean porrige in plaats van een omlet. Thuis zou ik voor een bak Brinta gaan. De porrige bleek een ongelukkige keuze. De pap was een gelly rijstsoep die rook naar de visafslag op een vrijdagmiddag maar (gelukkig?) nergens naar smaakte. Van mijn buurman leerde ik dat ik er een zakje gedroogde kruiden/groenten door moest mixen. Wat het helemaal goed maakte was een bakje met gesmoorde uitjes in een pittige sojasaus. Tijdens de vlucht van Seoul naar Cebu kreeg ik nog een Koreaanse maaltijd. Nu een verrukkelijke rijst met kip.

Op het vliegveld van Cebu werd ik opgewacht door Aquiles die me direct naar een pension in de stad bracht. Bij het ontbijt zou ik hem weer zien. Ook trof ik Marieke, een verpleegkundige die ik al eerder bij de training in Amsteram had ontmoet. Hierna werd ik naar mijn gasthuis gebracht in Bogo. Mijn gastheer is Vincent (36). Zijn vrouw werkt als gastarbeidster op Cyprus. Het huis heeft de storm van november redelijk doorstaan. Alleen is het dak er af gewaaid en dat is binnen nog wel goed te zien. Evenwel heb ik een prima kamer met een ventilator. Ik begrijp dat er binnenkort nog een 2e vrijwilliger in huis komt.

Vincent is pas terug uit Cyprus en heeft, net als zijn broer, een motorfiets met zijspan aangeschaft om als taxichauffeur te werken. Hij is in afwachting van zijn taxi-vergunning. Zolang hij die niet heeft, kan hij met ons door de omgeving toeren.

Wat heel leuk is te melden, dat de eerste giften binnen zijn gekomen. Thijs, Malek, Pim, Piet, en Hans al heel erg bedankt. Dankzij jullie staat de meter al op Eur. 485,-. Het geld zal ik hier besteden aan lesmateriaal dat verloren is gegaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Bogo

Bogo City, Cebu, Filipijnen

In november 2013, sloeg het noodlot toe in de Filippijnen toen orkaan Haiyan een groot deel van het land verwoestte. Vier en een half miljoen mensen raakten dakloos en er waren vele duidzenden doden te betreiren.

Komende zomervakantie reis ik naar Cebu om een steentje bij te dragen aan de wederopbouw. Dat doe ik met de organisatie Projects Abroad. In een internationaal gezelschap van overwegend jonge mensen zal ik helpen bij de herbouw en renovatie van o.a. scholen.

Met deze site zal ik jullie zo goed mogelijk op de hoogte houden van de activiteiten. Geen idee of het lukken zal met internet. Enkele mede-vrijwilligers heb ik al ontmoet tijdens een training.

Projects Abroad draagt bij in de kosten van bouwmaterialen.
Wil je ook een duit in het zakje doen, mijn bankrekening nummer is NL 18 ASNB 0708 6517 98. Ik zal er voor zorgen dat iedere gedoneerde Euro ter plaatse wordt besteed aan het vervangen van verloren gegaan lesmateriaal.

24 juni 2014
Tijdens mijn verblijf op de Filipijnen zal ik betrokken zijn bij de herbouw en reparatie van schoolgebouwen en gezondheidscentra in het noorden van het eiland Cebu. Het is zelfs niet uit te sluiten dat ik ook bij nog wat onderwijsactiviteiten assisteer, hoewel dat niet het vooropgezette doel is. Het wordt dus echt een andere missie als in Suriname.
De actuele projecten liggen in de stad Bogo en San Remigio. Het gebied is moeilijk bereikbaar door de enorme schade die is aangericht en een groot gedeelte van de bevolking is nog niet naar het gebied teruggekeerd.

In Noord Cebu zijn 874 klaslokalen door de storm verwoest. Door vrijwilligers van Projects Abroad is meegewerkt aan 4 schoolgebouwen bij Bogo City en 1 school bij San Remigio, waardoor ruim 1500 kinderen weer naar school kunnen.

De belangrijkste werkzaamheden waar vrijwilligers op worden ingezet zijn het repareren van daken en plafonds, het verstevigen van funderingen, stucadoren, metselen en schilderen. Dit gebeurt onder leiding van ervaren vaklui en ik hoop dan ook met wat nieuwe vaardigheden terug te komen. Want ik ben dan wel mijn hele carrière bouw gerelateerd werkzaam geweest; als het om praktische zaken ben ik niet zo heel handig. Inmiddels heb ik al een aardige uitzet aan persoonlijke beschermingsmiddelen aangeschaft want ik wil wel heel en gezond weer terugkomen.

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2014

Eind goed, al goed.

12 Augustus 2014

De laatste loodjes

08 Augustus 2014

Nailon highschool

03 Augustus 2014

Het (luie) zweet?

29 Juli 2014

Fiets
Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 104081

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 09 Oktober 2019

Lombok bouwt met bamboe.

15 Februari 2019 - 15 Februari 2019

Lombok

17 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Nepal 2

24 April 2016 - 06 Mei 2016

Helping Thulo Parsel, Nepal

11 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Bogo City, Cebu, Filipijnen

22 April 2013 - 04 Mei 2013

Suriname 6

28 April 2012 - 13 Mei 2012

Moengo 2012

17 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Saramacca

30 April 2011 - 14 Mei 2011

Suriname-4

15 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Op herhaling

29 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Suriname, juli 2010

Landen bezocht: