Bloed, zweet en tranen - Reisverslag uit Bogo, Filipijnen van Koert - WaarBenJij.nu Bloed, zweet en tranen - Reisverslag uit Bogo, Filipijnen van Koert - WaarBenJij.nu

Bloed, zweet en tranen

Blijf op de hoogte en volg Koert

19 Juli 2014 | Filipijnen, Bogo

Vervolg woensdag 16 juli
`s Avonds hebben we met alle vrijwilligers een gezellig avondje in de plaatselijke pizzabar. We gaan speed-daten! Echter alleen met het doel om elkaar wat beter te leren kennen. Elke 5 minuten schuiven we een plekje door, stellen ons voor en beantwoorden enkele vragen die door de leiding op een papiertje zijn gezet. Aan het eind mogen de nieuwkomers, waaronder ik plenair vragen beantwoorden van de collega’s. Dat ze me jonger inschatten dan 61 is een aardige opsteker.

Donderdag 17 juli
Op weg naar onze werkplek vernemen we dat er een vliegtuig van Malaysian Airways door Oekraïense rebellen uit de lucht is geschoten met meer dan 200 doden als gevolg. Vermoedelijk per ongeluk, maar onvergeeflijk stom is het wel.
Het is zonnig en bloedheet. Weer staan we cement en beton te mengen en sjouwen we met blokken. Het gaat razendsnel. We staan op krakkemikkige steigers te metselen en storten betonlateien. De directeur van de school kan zijn geluk niet op. Hij komt ons te pas en te onpas verwennen met Filipijnse lekkernijen. Dat sommigen moeite hebben met de regels op de bouwplaats is duidelijk. Bijna niemand draagt een helm. Enkele dames lopen in hotpant (wel heel inspirerend) en open sandalen of slippers. Dat wordt niet op prijs gesteld door de leiding. We krijgen handschoenen om mee te werken maar evengoed heb ik aan het eind van de dag blaren in mijn handpalmen.
Thuisgekomen blijkt ook een collega vrijwilliger en huisgenoot, James uit Engeland aangekomen.

De trike.
De trike is een lichte motorfiets met een grote overdekte zijspan. In de zijspan zitten twee bankjes met 4 passagiers en op de buddyseat van de chauffeur nemen soms ook nog wel 2 mensen plaats met eventueel nog een kind op schoot. De chauffeur rijdt een bepaalde route voor zijn eerste klant of de meest ver gelegen bestemming. Andere klanten stappen onderweg op en af. Een ritje kost maar 8 0f 10 peso, omgerekend nog geen 10 Eurocent.
Mijn gastheer heeft net een trike gekocht en is nu in afwachting van zijn vergunning. Maar vroeg in de ochtend en ’s avonds rijdt hij clandestien omdat er dan toch geen controle is. De trike is zo populair dat er voor de duizenden trikes genoeg klandizie is.
Er zijn ook trikes die privé gebruikt worden. Dat staat er dan met reuzeletters op want anders heb je zo maar een paar klanten die ongevraagd instappen. Er zijn ook nog enkele fiets-trikes; een beetje vergelijkbaar met de riksha’s in India. Het is haast niet aan te zien hoe de chauffeur zich moet afbeulen om een helling op te komen.
Trike’s zijn er ook voor het vervoer van vracht en vee. Je moet niet raar staan te kijken wanneer je een trike tegenkomt met in de zijspan een reusachtig varken of een buffel.
Ga je buiten de stad dan neem je een Jeepney. Dit zijn oude legerjeeps en modernere jeep-achtige voertuigen. Wil je bijvoorbeeld naar Cebu City, op ruim 100 km. van hier, dan neem je de bus. Er zijn moderne airconditioned snelbussen met Wi-Fi maar je kunt ook een gewone streekbus nemen. Daar zit wel een dak op maar de ramen zijn open.

Vrijdag 18 juli.
Vandaag heb ik zelfstandig een heuse muur gemetseld, althans de borstwering; samen met een paar dames. We kregen een groot compliment van één van de drie professionele bouwvakkers. Het lukte ons strak aan het lijntje te metselen, dus geen rare bobbels of scheef gezakte blokken. Dat scheefzakken is in het algemeen het gevolg van te dunne metselspecie, die onder het gewicht van de blokken uit de voeg gedrukt wordt. De metselspecie wordt altijd erg dun gemaakt omdat die door de warmte al snel uitdroogt.
Een minibusje breng ons naar huis waar we bij een cafeetje met een aantal vrijwilligers een biertje drinken.

Zaterdag 19 juli.
Het is zwaar bewolkt en vrijwel de hele dag regent het pijpenstelen. Ook dat is onder invloed van een nieuwe orkaan die in de buurt zit. Met mijn gastheer Vincent koop ik latexverf. De verkoper verzekert ons dat de verf tegelijk een primer is. Ik heb er weinig vertrouwen in en we struinen allemaal winkeltjes af naar een goede primer. Er is alleen een primer op acetonbasis verkrijgbaar en daar waag ik mezelf niet aan. Ook lukt het ons niet aan een plamuur of acrylkit te komen. Wanneer we uiteindelijk het plafond onder handen nemen zien we gelijk de bruine vlekken in de verf opkomen. Wij terug naar de winkel. De verkoper verzekert ons dat na droging van de eerste laag de bruine vlekken niet zullen terugkeren. Na een droogtijd van wel 4 uur, 2x zo lang als de gebruiksaanwijzing op de bus stelt, zien we bij de 2e laag de bruine vlekken opnieuw verschijnen. Bij een derde laag nauwelijks verbetering. Hierna zijn we er maar mee getopt. De gebruiksaanwijzing maakt voor toepassing op hout ook gewag van een primer van hetzelfde merk. Vincent zal proberen die na het weekend te scoren zodat we volgend weekend een nieuwe poging kunnen wagen. Een verloren dag kan je wel zeggen.

  • 22 Juli 2014 - 00:32

    Fransje:

    Hey pap,

    Met wat hulp van mamma net uw site gevonden! Wat leuk om alles te lezen! Wel een beetje beschaamd, ik lig al 9 dagen te luieren op het strand in Cadiz. Owhja ik surf 4 lessen, dat is flink beulen in de hoge golven ;)
    Mooi dat het werk snel gaat en dat de mensen hun waardering laten blijken. Het klinkt ook alsof u een vriendelijke gastheer heeft. Mamma xei dat het boek van Geert Mak ook mee is, hoop dat het bevalt.
    Ik hoop dat de regen en orkanen zich een beetje inhouden, geeft toch niet echt een veilig gevoel. Is het echt orkaanseizoen nu daar?
    Werkse daar en niet uitsloven alsof u 45 bent hé ;) dikke kus fransje

  • 06 Augustus 2014 - 23:06

    Thijs:

    Hi Koert, leuk om je verhalen te lezen! Je bent een voorbeeld voor mij. Veel succes nog! Groetjes van Thijs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Bogo

Bogo City, Cebu, Filipijnen

In november 2013, sloeg het noodlot toe in de Filippijnen toen orkaan Haiyan een groot deel van het land verwoestte. Vier en een half miljoen mensen raakten dakloos en er waren vele duidzenden doden te betreiren.

Komende zomervakantie reis ik naar Cebu om een steentje bij te dragen aan de wederopbouw. Dat doe ik met de organisatie Projects Abroad. In een internationaal gezelschap van overwegend jonge mensen zal ik helpen bij de herbouw en renovatie van o.a. scholen.

Met deze site zal ik jullie zo goed mogelijk op de hoogte houden van de activiteiten. Geen idee of het lukken zal met internet. Enkele mede-vrijwilligers heb ik al ontmoet tijdens een training.

Projects Abroad draagt bij in de kosten van bouwmaterialen.
Wil je ook een duit in het zakje doen, mijn bankrekening nummer is NL 18 ASNB 0708 6517 98. Ik zal er voor zorgen dat iedere gedoneerde Euro ter plaatse wordt besteed aan het vervangen van verloren gegaan lesmateriaal.

24 juni 2014
Tijdens mijn verblijf op de Filipijnen zal ik betrokken zijn bij de herbouw en reparatie van schoolgebouwen en gezondheidscentra in het noorden van het eiland Cebu. Het is zelfs niet uit te sluiten dat ik ook bij nog wat onderwijsactiviteiten assisteer, hoewel dat niet het vooropgezette doel is. Het wordt dus echt een andere missie als in Suriname.
De actuele projecten liggen in de stad Bogo en San Remigio. Het gebied is moeilijk bereikbaar door de enorme schade die is aangericht en een groot gedeelte van de bevolking is nog niet naar het gebied teruggekeerd.

In Noord Cebu zijn 874 klaslokalen door de storm verwoest. Door vrijwilligers van Projects Abroad is meegewerkt aan 4 schoolgebouwen bij Bogo City en 1 school bij San Remigio, waardoor ruim 1500 kinderen weer naar school kunnen.

De belangrijkste werkzaamheden waar vrijwilligers op worden ingezet zijn het repareren van daken en plafonds, het verstevigen van funderingen, stucadoren, metselen en schilderen. Dit gebeurt onder leiding van ervaren vaklui en ik hoop dan ook met wat nieuwe vaardigheden terug te komen. Want ik ben dan wel mijn hele carrière bouw gerelateerd werkzaam geweest; als het om praktische zaken ben ik niet zo heel handig. Inmiddels heb ik al een aardige uitzet aan persoonlijke beschermingsmiddelen aangeschaft want ik wil wel heel en gezond weer terugkomen.

Recente Reisverslagen:

15 Augustus 2014

Eind goed, al goed.

12 Augustus 2014

De laatste loodjes

08 Augustus 2014

Nailon highschool

03 Augustus 2014

Het (luie) zweet?

29 Juli 2014

Fiets
Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 104154

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 09 Oktober 2019

Lombok bouwt met bamboe.

15 Februari 2019 - 15 Februari 2019

Lombok

17 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Nepal 2

24 April 2016 - 06 Mei 2016

Helping Thulo Parsel, Nepal

11 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Bogo City, Cebu, Filipijnen

22 April 2013 - 04 Mei 2013

Suriname 6

28 April 2012 - 13 Mei 2012

Moengo 2012

17 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Saramacca

30 April 2011 - 14 Mei 2011

Suriname-4

15 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Op herhaling

29 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Suriname, juli 2010

Landen bezocht: