Aan het werk. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Koert - WaarBenJij.nu Aan het werk. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Koert - WaarBenJij.nu

Aan het werk.

Door: Koert1

Blijf op de hoogte en volg Koert

17 Februari 2011 | Suriname, Paramaribo

Gistermiddag mijn spullen opgehaald bij Zus & Zo en naar mijn nieuwe logeerplek getogen. ‘Mona Lisa’ klinkt veelbelovend en, wat een sch(r)ik, eenmaal aangekomen op het opgegeven adres sta ik voor een beautysalon! Een stem roept mij toe vanaf het balkon dat ik verwacht wordt en de deur open is. Via een smalle trap bereik ik het bovengelegen guesthouse. Het is zeer eenvoudig en gedateerd maar daar is de prijs ook naar. Mijn kamertje is aan een lange gang en vlakbij is er een douche en toilet. Wat wil een mens nog meer? Ik teken meteen in voor alle 10 dagen die me nog in Suriname resten.
Buiten hoor ik eenden snateren en dan opeens gepingel op een piano. Even later zet een zangkoor in. Kennelijk is de woensdagavond de repetitieavond van een naastgelegen kerkje. Tot in den treuren worden dezelfde gezangen herhaald; tweestemmig. Ik vraag me wel af wie wie begeleidt; de piano het koor of het koor de piano. Ik dommel in slaap en wordt pas om 22.00 uur wakker van een mug die om mijn hoofd zoemt en – gevoeld de jeukbulten - me al een paar keer te pakken heeft genomen. Het is te laat om nog de stad in te gaan om wat te eten. Maar Netteke kon het niet laten om me een noodrantsoen mueslirepen mee te geven. Dus geen honger. De muggenmelk is in mijn koffer leeggelopen maar de ventilator blijkt afdoende om de muggen verder die nacht van me af te houden. ’s-Morgens wordt ik om half vijf gewekt door 2 hanen die om het hardst proberen de dames te lokken. Ik doezel verder en aan de kinderstemmetjes die ik hoor weet ik dat het tijd is om op te staan. De scholen beginnen hier om 8.00 uur.
Het kantoor van PCOS staat op slechts 10 minuutjes lopen afstand van Mona Lisa. We beginnen de dag met een bijbellezing, gezang en gebed. Het emotioneert me; ik dacht er helemaal klaar mee te zijn. Het is niet verkeerd om de dag met het hele team te beginnen. Yvonne, de directrice blijkt een blijmoedig mens. De opgaven voor deelname aan het KBF blijven ver achter bij de verwachtingen maar zij ziet iedere aanmelding als teken dat het goed gaat komen. Sommige scholen in het binnenland moeten uren varen om in Albina te komen. Dat kost veel geld omdat de benzineprijs hier de afgelopen week verdubbelde. Hoewel er enkele grote sponsoren van het KBF zijn is het budget te beperkt om de scholen tegemoet te komen in de kosten.

  • 17 Februari 2011 - 18:49

    Marie-José:

    Hoi Koert,
    Wat een gezellige wekkers en andere leuke geluiden hebben ze daar.
    Klinkt als buitenleven.
    Geniet van je verbijf daar en breng goeie dingen over op de mensen daar.
    tot weer. Hojje marie-josé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 104572

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 09 Oktober 2019

Lombok bouwt met bamboe.

15 Februari 2019 - 15 Februari 2019

Lombok

17 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Nepal 2

24 April 2016 - 06 Mei 2016

Helping Thulo Parsel, Nepal

11 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Bogo City, Cebu, Filipijnen

22 April 2013 - 04 Mei 2013

Suriname 6

28 April 2012 - 13 Mei 2012

Moengo 2012

17 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Saramacca

30 April 2011 - 14 Mei 2011

Suriname-4

15 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Op herhaling

29 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Suriname, juli 2010

Landen bezocht: