Tamil - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Koert - WaarBenJij.nu Tamil - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Koert - WaarBenJij.nu

Tamil

Blijf op de hoogte en volg Koert

30 April 2016 | Nepal, Kathmandu

Zaterdag 30 april.

Vandaag neem ik een rustdag om mijn verhaal te schrijven en een beetje te chillen en door Tamil te slenteren.
Het hotel gaat dan wel prat op free Wifi; de verbinding is abominabel en ik word er regelmatig afgedonderd. Het lukt me niet mijn verhalen op mijn blog te uploaden. Aan mijn foto's begin ik maar niet eens. Ik ben redelijk gefrustreerd maar dan hoor ik een drumband. Door mijn straat loopt een militaire kapel gevolgd door soldaten, agenten en burgers in de meest prachtige Nepalese klederdrachten en hoogwaardigheidsbekleders in de laadbak van grote 4WD's. Het is een optocht in het kader van het Himalaya diamant festival (?). Later op de dag krijg ik van het hotelmanagement toestemming hun wifi te gebruiken en lukt het me om mijn verhalen te uploaden.
Omdat hier de stroom regelmatig uitvalt zit ik ook regelmatig met een computer en telefoon die het niet meer doet. Soms wordt dan een aggregaat gestart dat het hele hotel doet schudden op zijn grondvesten maar heb je tenminste één lamp die het doet maar geen stopcontact waar je stroom uit krijgt.

De wijk Tamil bestaat uit allemaal smalle straten, meestal éénrichtingsverkeer, waar de reisbureautjes, buitensportwinkels en restaurantjes over elkaar heen buitelen om de gunst van de toerist. Vanaf een uur of zes 's-avonds is het een kakofonie van inheemse- en westerse muziek. Daarbovenuit het gelal ven m.n. Engelse jongens en meiden die teveel gedronken hebben. De prijzen van de supermarktjes zijn overigens op een west-europees peil en het is goedkoper om uit eten te gaan. Van de outdoorwinkels zijn de nep- en merkproducten voor de leek althans niet van elkaar te onderscheiden. Een opvallende groep toeristen zijn de Chinezen die zich ook massaal op Nepal hebben gestort.

De aardbevingsschade in Tamil lijkt beperkt. Bij mijn buurhotel zijn wat balkons afgebroken maar aan de wapening kan je zien dat het slordige bouw betreft. Een enkele lege plek markeert een verdwenen gebouw. Buiten de wijk zijn evenwel talloze woongebouwen ingestort. De boel is onderhand wel opgruimd en de nog bruikbare materialen staan geordend op grote stapels langs de weg. Het zijn m.n. oudere woongebouwen die geen betonnen skelet hebben die sneuvelden. Op lege terreinen in de stad huizen nog duizenden mensen in grote tenten en krakkemikkige bouwsels van sloopafval en plastic. Wanneer ik enkele foto's maak schaam ik me tegelijkertijd en voel ik me een beetje een ramptoerist. Wat me uit de literatuur wel al duidelijk werd is, dat wanneer je echt aardbevingsbestendig wilt bouwen, je dat met beton en staal moet doen. Metselwerk is hooguit geschikt als invulling van de wanden en gevels.

  • 30 April 2016 - 20:18

    Loes:

    Zeg, hebben ze daar lekkere koffietjes, chai en German Bakery? Ik weet dat ik wat (te) vaak in eten en drinken denk maar het innerlijke van de mens moet ook wat. Je hersenpan en ziel is al genoeg gevuld lees ik tussen de regels door. Die aardbeving kun je niet terugdraaien.

    Heb de tijdschriften heb ik nog niet opgehaald. Ben verkouden aan het worden: het snot komt uit mijn ogen. NIET FRAAI!
    Had wel een enorm leuke rondleiding gedaan in het Van Gogh voor een tweede groep proefkonijnen. Komende donderdag doe ik een rondleiding Eregalerij voor Koreanen voor echie. Hoe vind je dat!

    Heb een leuke tijd!

    Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Helping Thulo Parsel, Nepal

In 2014 werkte ik 5 weken mee aan de herbouw van scholen op de Filipijnen die door wervelstorm Haiyan beschadigd of verwoest waren. Dat gaf zoveel bevrediging dat ik een nieuwe soortgelijke uitdaging zocht. Hierbij kwam ik in contact met de Stichting Helping Thulo Parsel die in het dorpje Thulo Parsel in Nepal woningen bouwt voor gezinnen die hun huis verloren tijdens de aardbevingen in april en mei 2015. Inmiddels zijn door de bewoners met financiële hulp en technisch advies uit Nederland vier nieuwe aardbevingsbestendige(r) huizen gebouwd. Met drie volgende woningen is een begin gemaakt.

Binnenkort ga ik 2 weken naar Nepal en breng dan o.a. een bezoek aan Thulo Parsel als kennismaking en om te kijken of de technische uitvoering nog verder geoptimaliseerd kan worden. Omdat ik nog niet eerder in Nepal was neem ik uiteraard ook de gelegenheid om dit land en haar bewoners nader te leren kennen. Helemaal onbekend is de Himalaya niet voor mij. In 2012 maakte ik een trekking op de fiets door Himachal Pradesh waar ik heel mooie herinneringen aan bewaar.

Voor meer informatie over de Stichting Helping Thulo Parsel, zie www.helpingthuloparsel.nl. Wil je voor dit sympathieke doel geld overmaken, dan vind je het rekeningnummer onder aan deze site. Het mooie is dat iedere euro voor 100% aan de bouw van huizen wordt besteed. De vrijwilligers betalen hun eigen reis- en verblijfskosten.

Veel plezier met het lezen van mijn verslagen.

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2016

Home sweet home.

09 Mei 2016

Kathmandu-2

02 Mei 2016

Kathmandu Valley

30 April 2016

Tamil

30 April 2016

Thulo Parsel -3
Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 104151

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 09 Oktober 2019

Lombok bouwt met bamboe.

15 Februari 2019 - 15 Februari 2019

Lombok

17 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Nepal 2

24 April 2016 - 06 Mei 2016

Helping Thulo Parsel, Nepal

11 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Bogo City, Cebu, Filipijnen

22 April 2013 - 04 Mei 2013

Suriname 6

28 April 2012 - 13 Mei 2012

Moengo 2012

17 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Saramacca

30 April 2011 - 14 Mei 2011

Suriname-4

15 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Op herhaling

29 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Suriname, juli 2010

Landen bezocht: