Dodemansrit - Reisverslag uit Albina, Suriname van Koert - WaarBenJij.nu Dodemansrit - Reisverslag uit Albina, Suriname van Koert - WaarBenJij.nu

Dodemansrit

Door: Koert1

Blijf op de hoogte en volg Koert

01 Juli 2010 | Suriname, Albina

Gisteravond met Andre een gesprek gehad op het Polytechnisch Centrum PTC; een avondschool met o.a. een opleiding Bouwkunde en Weg en waterbouwkunde. Hier zetten ze een kenniscentrum op waar ik wellicht een bijdrage aan kan leveren met o.a. een stukje bijscholing van docenten. Vóór ik naar Nederland terugkeer zal er nog een gesprek volgen.
Omdat het regentijd is bleken hele straten van Paramaribo ondergelopen maar niemand kijkt er van op. Na afloop heerlijk Chinees gegeten.
Een onrustige nacht door opkomende migraine. Had ik eerder op de dag een forse wateroverlast veroorzaakt met douchen als gevolg van een lek in de afvoer; ik vrees dat de uitbater van Zus&Zo nu ook een verstopte afvoer heeft van de wastafel in mijn kamer met Chinese kliekjes.

Vanochtend een beetje dizzy naar de bus naar Albina gelopen maar die reed niet i.v.m. de feestdag Keti-Koti. Ze vieren hier dan de afschaffing van de slavernij. Het centrum van Paramaribo is een dolle boel. De vrouwen maar soms ook jonge meiden lopen hier met de prachtigste kleren.
Dus bij gebrek aan bus met de taxi. Dat werd een ware dodemansrit. Met snelheden van boven de 100 km per uur over de 'Oost-Westverbinding' vol kuilen en gaten en tegenliggers die steeds het beste stukje van de weg opzoeken dat vreemd genoeg altijd aan de verkeerde kant te vinden is. Waar ik met de bus vorige keer 5 uur over deed kostte de taxichauffeur nu slechts de helft van de tijd. Gelukkig toch heelhuids aangekomen.
Er wordt inmiddels hard aan de 'Oost-Westverbinding' gewerkt door een Chinese en een Nederlandse aannemer.

Bij Hugo en Annelies aangekomen werd ik hartelijk ontvangen. Het is hier een 'zoete inval'. Er scharrelen overdag voorlopig nog zo'n 20 crèchekinderen rond en enkele leidsters. De crèche van Annelies is in aanbouw, maar het werk vordert slechts langzaam.
De moeder van Annelies, die hier met haar jongste dochter inwoont, zorgt voor het eten en de huishouding. Dan hebben Hugo en Annelies ook nog een tweetal 'kweekjes'; een jongen van 8 en een meisje van 2.

Helaas kan ik met mijn eigen computer het internet niet op. Het kabeltje van de telefoon past niet. Maar gelukkig kan ik de computer van Hugo even gebruiken.

Morgen ben ik in Moengo om het project van een van mijn leerlingen te bekijken en zo nodig nog het een en ander te regelen. Hopelijk ben ik dan weer van mijn koppijn af.

  • 02 Juli 2010 - 05:38

    Mamma:

    Goemorgen Koert,

    Nog nooit zoveel gehoord over je werk en daarom nu eindelijk ook veel begrip ervoor!

    Hoop nog menig keer een stukje erover te kunnen lezen, want vervelen zal het zeker niet.

    Groetjes + liefs
    Mamma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 104555

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 09 Oktober 2019

Lombok bouwt met bamboe.

15 Februari 2019 - 15 Februari 2019

Lombok

17 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Nepal 2

24 April 2016 - 06 Mei 2016

Helping Thulo Parsel, Nepal

11 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Bogo City, Cebu, Filipijnen

22 April 2013 - 04 Mei 2013

Suriname 6

28 April 2012 - 13 Mei 2012

Moengo 2012

17 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Saramacca

30 April 2011 - 14 Mei 2011

Suriname-4

15 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Op herhaling

29 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Suriname, juli 2010

Landen bezocht: