Terug - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Koert - WaarBenJij.nu Terug - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Koert - WaarBenJij.nu

Terug

Door: Koert1

Blijf op de hoogte en volg Koert

17 Mei 2011 | Suriname, Paramaribo

Zondag 15 mei landde ik weer op Schiphol na een lange maar rustige vlucht. Negen uur om mijn boek uit te lezen, de zaterdageditie van Trouw te spellen en Sunny Boy te bekijken. Voor slapen dus geen tijd.

Vrijdagavond mijn laatste workshop gegeven aan een klein maar fijn gezelschap. Het thema van de donderdag, ‘het zelfbeeld bij kinderen’ verdiepte ik nog wat en breidde het uit met ‘zelfvertrouwen en faalangst’. Lastig was dat de beamer zijn dienst weigerde en we een in allerhaast aangerukte grote laptop moesten gebruiken voor de bijbehorende PowerPoint presentatie.

Omdat het vliegtuig zaterdag pas in de avond vertrok had ik nog de hele dag om door Paramaribo te slenteren. Een heerlijk broodje Pom gehaald bij Zus & Zo en een boek gekocht voor onderweg.
Nog een beetje chillen op het balkonnetje van het guesthouse en terwijl ik daar met mijn gastheer in de warmte zit te doezelen zien we een inbreker aan de overkant tussen twee panden door glippen. Mijn gastheer sloeg alarm bij zijn overbuur en postte zich voor het doodlopende steegje maar er kwam niemand tevoorschijn. Pas na een uur, toen we al aannamen dat er niemand meer zou verschijnen bleek de buurman de jongeman in de kraag gevat te hebben en droeg hem over aan de beveiliging van het naastgelegen hotel van de Stadszending waar hij waarschijnlijk zijn slag had proberen te slaan.

Met de taxi naar het vliegveld. Voor het eerst in Suriname een chauffeur die me keurig netjes en rustig door het verkeer rijdt. Bij Lelydorp wordt alle verkeer door de politie de fuik in gestuurd. Iedereen werd bekeurd om allerlei uiteenlopende redenen. Mijn chauffeur had alle papieren in orde maar wat denk je? Hij kreeg toch een boete, voor te snel rijden! Over ambtelijke willekeur gesproken. Niemand die kan checken of hij ook werkelijk te hard gereden heeft. Voor mijn onfortuinlijke chauffeur was het een boete van 80 SRD. Om dat terug te verdienen moet hij 2 extra ritten van een uur tussen het vliegveld en Paramaribo maken.

Wanneer ik weer naar Suriname ga, zal afhangen van de agenda van PCOS en mijn (onderwijs)vakanties. Men wil heel graag dat ik weer terug kom en daar zal ik ook mijn best voor doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 104401

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 09 Oktober 2019

Lombok bouwt met bamboe.

15 Februari 2019 - 15 Februari 2019

Lombok

17 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Nepal 2

24 April 2016 - 06 Mei 2016

Helping Thulo Parsel, Nepal

11 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Bogo City, Cebu, Filipijnen

22 April 2013 - 04 Mei 2013

Suriname 6

28 April 2012 - 13 Mei 2012

Moengo 2012

17 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Saramacca

30 April 2011 - 14 Mei 2011

Suriname-4

15 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Op herhaling

29 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Suriname, juli 2010

Landen bezocht: