Thulo Parsel - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Koert - WaarBenJij.nu Thulo Parsel - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Koert - WaarBenJij.nu

Thulo Parsel

Blijf op de hoogte en volg Koert

28 Februari 2017 | Nepal, Kathmandu

Weekend 25, 26 en maandag 27 februari.
Vrijdagavond kies ik voor een hotel; ik heb na één week buffelen heel veel behoefte aan een warme douche. De taxichauffeur weet niet precies waar hij moet zijn en rijdt dwars door het centrum van Kathmandu. Het is gezellig druk in verband met de festiviteiten en we kunnen nergens sneller dan stapvoets. ’s Avonds zie ik een mooi vuurwerk vanuit mijn hotelkamer.
Op zaterdagochtend reis ik met Ravi naar Thulo Parsel. Het is een lange tocht van 8 uur. Ik herken veel van mijn vorige bezoek aan het dorpje. De bus hobbelt met een slakkengangetje over de onverharde wegen en laat enorme stofwolken achter zich. We rijden langs steile afgronden en een enkel keer moeten we achteruit voor een tegenligger. Ik ben blij wanneer we kunnen uitstappen. Dan moeten we nog een paar honderd meter langs smalle paadjes naar beneden om bij het dorp te komen. De ontvangst is weer allerhartelijkst. Alle aanwezige mensen lopen uit om me uitbundig te begroeten met shawls en bloemenslingers. De oudste vrouw maakt en stip op mijn voorhoofd met rode oker en rijst en kan het niet laten om ook mijn wangen rood te kleuren.
Het is heel bijzonder om bij de mensen op bezoek te zijn. Ze nodigen me uit voor thee en eten. Het beste wat ze te bieden hebben is voor mij en ik voel me daarbij soms erg opgelaten. Normaliter zou ik apart moeten eten maar ze begrijpen dat ik liever aanschuif en met de hele familie mee eet. Er wordt op houtvuur gekookt. De mensen gaan vroeg slapen; veelal gewoon op een mat op de grond. Ik mag het enige bed gebruiken dat niet veel meer is dan een houten plaat op poten. Maar de indrukken van die dag zijn zo overweldigend dat ik prima slaap en pas wakker wordt van het gerinkel van pannen voor het ontbijt en het gemekker van de geiten die gevoerd worden.

De zondag gebruiken we om alle huizen te bekijken die inmiddels voltooid zijn of afgebouwd worden; inmiddels al zo’n tien woningen. We bespreken de belangrijkste details die de constructie extra stevig moeten maken om een eventuele aardbeving te weerstaan. Met name de punten metselwerk van de zijgevels baren me zorg omdat die liefst 3000 kg. wegen. Je moet er niet aan denken dat die omvallen. Ik kan ze laten zien hoe ze met betonijzerstaven de spanten kunnen stabiliseren. Een andere uitdaging is de afdichting van het dak rond de schoorsteen die men per sé door het dak wil steken en niet buitenom door de zijgevel. Met regen loopt het water langs de pijp het huis in. Ik heb flexibele afdichtingsmanchetten mee gekregen om het gat te dichten en pasta. Ik leg ze uit dat ze de pasta alleen met handschoenen mogen verwerken. Het is een chemisch product en men is niet gewend om hiermee om te gaan. Het is overigens verbluffend dat al het werk op teenslippers wordt uitgevoerd; de mensen die stenen bikken zowel de mensen die met spullen sjouwen en de metselaar op de steiger. Het enige wat ik aan beschermingsmiddelen zie zijn een paar gummi handschoenen; geen stofkapjes of veiligheidsbrillen.

Op maandag reis ik samen met Ravi en een neefje van 3 jaar oud weer terug naar Kathmandu. Ik heb een baard van drie dagen en heb me niet kunnen wassen of douchen dus laat ik me weer bij het hotel afzetten. Op dinsdagochtend meng ik me wel weer onder de werkers aan de school.

Ben je geïnteresseerd in de bouwactiviteiten in Thulo Parsel, kijk dan ook eens op hun website www.helpingthuloparsel.nl.

  • 02 Maart 2017 - 11:10

    Fransje:

    zo paps... dat is een flinke toer onder de lokale bevolking.
    Er wordt nog steeds hard gewerkt en geen angst voor vieze handen of ongedouchte lichaam.

    Nog veel plezier xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 104225

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 09 Oktober 2019

Lombok bouwt met bamboe.

15 Februari 2019 - 15 Februari 2019

Lombok

17 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Nepal 2

24 April 2016 - 06 Mei 2016

Helping Thulo Parsel, Nepal

11 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Bogo City, Cebu, Filipijnen

22 April 2013 - 04 Mei 2013

Suriname 6

28 April 2012 - 13 Mei 2012

Moengo 2012

17 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Saramacca

30 April 2011 - 14 Mei 2011

Suriname-4

15 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Op herhaling

29 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Suriname, juli 2010

Landen bezocht: