Op reis. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Koert - WaarBenJij.nu Op reis. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Koert - WaarBenJij.nu

Op reis.

Door: Koert

Blijf op de hoogte en volg Koert

24 April 2016 | Nederland, Amsterdam

Vandaag vlieg ik naar Nepal. Morgen herdenkt men daar de duizenden slachtoffers die te betreuren waren als gevolg van de aardbevingen, een jaar geleden.
Het land is er nog lang niet bovenop maar men is wel heel blij met de toeristen die de weg naar Napal weer weten te vinden.

Mijn primaire bestemming is Thulo Parcel, een klein dorpje in de bergen op ongeveer 5 uur reizen met de bus van Kathmandu. Men heeft er met geldelijke en technische steun uit Nederland 4 huizen herbouwd. Door gebrek aan materialen heeft men moeten afwijken van het oorspronkelijke bouwplan. Ik zal kijken of dit niet teveel ten koste gaat van het aardbevingsbestendig concept. Momenteel werkt men aan de volgende 3 huizen.
De huizen betreffen 2-kamer woningen. Het grote verschil met de verwoeste woningen is dat men een betonnen fundering maakt, de stenen metselt met cement i.p.v. leem, een verdieping verder achterwege laat en het dak in een lichte golfplaat uitvoert. De muren zijn versterkt met een randbalk op halve hoogte en een randbalk op de muur. Door de fundering en de randbalken in de muren verticaal te koppelen met ankerstaven ontstaat er extra verband dat moet voorkomen dat bij het bewegen van de ondergrond het geheel instort.

Gelukkig mag ik 30 kg. in mijn koffer meenemen want ik kreeg nog enkele materialen mee voor de rook-afvoeren. De beveiliger die de koffer scant zal wel verbaasd zijn over wat 'ie te zien krijgt.




  • 24 April 2016 - 22:07

    Fred Schreuders:

    Dag Koert, succes en ik wens je een mooie, nuttige reis.
    Constructies klankborden kan altijd, ik weet niet of je daar een internet verbinding hebt.
    Groet Fred

  • 29 April 2016 - 22:52

    Martin En Toos:

    Hi Koert, dit jaar geen kaart...
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Helping Thulo Parsel, Nepal

In 2014 werkte ik 5 weken mee aan de herbouw van scholen op de Filipijnen die door wervelstorm Haiyan beschadigd of verwoest waren. Dat gaf zoveel bevrediging dat ik een nieuwe soortgelijke uitdaging zocht. Hierbij kwam ik in contact met de Stichting Helping Thulo Parsel die in het dorpje Thulo Parsel in Nepal woningen bouwt voor gezinnen die hun huis verloren tijdens de aardbevingen in april en mei 2015. Inmiddels zijn door de bewoners met financiële hulp en technisch advies uit Nederland vier nieuwe aardbevingsbestendige(r) huizen gebouwd. Met drie volgende woningen is een begin gemaakt.

Binnenkort ga ik 2 weken naar Nepal en breng dan o.a. een bezoek aan Thulo Parsel als kennismaking en om te kijken of de technische uitvoering nog verder geoptimaliseerd kan worden. Omdat ik nog niet eerder in Nepal was neem ik uiteraard ook de gelegenheid om dit land en haar bewoners nader te leren kennen. Helemaal onbekend is de Himalaya niet voor mij. In 2012 maakte ik een trekking op de fiets door Himachal Pradesh waar ik heel mooie herinneringen aan bewaar.

Voor meer informatie over de Stichting Helping Thulo Parsel, zie www.helpingthuloparsel.nl. Wil je voor dit sympathieke doel geld overmaken, dan vind je het rekeningnummer onder aan deze site. Het mooie is dat iedere euro voor 100% aan de bouw van huizen wordt besteed. De vrijwilligers betalen hun eigen reis- en verblijfskosten.

Veel plezier met het lezen van mijn verslagen.

Recente Reisverslagen:

09 Mei 2016

Home sweet home.

09 Mei 2016

Kathmandu-2

02 Mei 2016

Kathmandu Valley

30 April 2016

Tamil

30 April 2016

Thulo Parsel -3
Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 104141

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 09 Oktober 2019

Lombok bouwt met bamboe.

15 Februari 2019 - 15 Februari 2019

Lombok

17 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Nepal 2

24 April 2016 - 06 Mei 2016

Helping Thulo Parsel, Nepal

11 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Bogo City, Cebu, Filipijnen

22 April 2013 - 04 Mei 2013

Suriname 6

28 April 2012 - 13 Mei 2012

Moengo 2012

17 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Saramacca

30 April 2011 - 14 Mei 2011

Suriname-4

15 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Op herhaling

29 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Suriname, juli 2010

Landen bezocht: