Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Koert - WaarBenJij.nu Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Koert - WaarBenJij.nu

Kathmandu

Door: Koert Schouten

Blijf op de hoogte en volg Koert

19 Februari 2017 | Nepal, Kathmandu

Vrijdag 17/2 – Zondag 19/2/17

De vlucht van Amsterdam naar Nepal doe ik met Turkish Airlines. Ik laat me bij deze keuze leiden door de korte tussenstop op de luchthaven van Istanbul. Het blijkt een prima keuze. Keurig op tijd vertrokken en een gemakkelijke overstap in Istanbul. Slapen lukt me niet in een vliegtuig maar met een interessant boek en mooie muziek op mijn oren kom ik de nacht goed door. Het laatste halfuur vliegen we parallel aan de Himalaya die als een lange witte keten van hoge bergpieken boven de deken van smog uitsteekt die het land zelf vanuit de lucht onzichtbaar maakt.

Op het vliegveld van Kathmandu aangekomen moet ik lang wachten op mijn koffer en dat maakte me best wel zenuwachtig. Er zitten weer allemaal materialen en gereedschappen in voor Thulo Parsel en dat maakt hem opvallend zwaar. De koffer blijkt ongehavend.
Buiten word ik al opgewacht door de chauffeur van Projects Abroad. We moeten nog een halfuurtje wachten op een andere vrijwilliger en worden vervolgens naar een hotel in Thamel, de toeristenwijk van de stad gebracht om te acclimatiseren en bij te komen van de vlucht. We hebben de hele middag nog en met mijn collega vrijwilliger wandelen we door de stad om uiteindelijk bij de Monkey temple, Swayambhunath uit te komen. We beklimmen de 365 treden voor een prachtig uitzicht over de stad. De energie is dan wel op en een taxi brengt ons terug naar het hotel. Die avond eten we een heerlijke Dahl.
Tot mijn verrassing staat Ravi uit Thulo Parsel op de stoep. Met hem zal ik komend weekend naar het dorpje rijden om de huizenbouw van Helping Thulo Parsel gade te slaan. Hij is dolblij met een laptop en telefoons die hier een tweede leven krijgen.

Op zondagochtend mogen we nog uitslapen. Om 11.00 uur volgt een ‘induction’ en krijgen we van een stafmedewerker allerlei instructies en wetenswaardigheden voor ons verblijf in Nepal te horen. ’s Middags worden we naar onze definitieve onderkomens gebracht. Ik kom terecht in een guesthouse in Patan, een buitenwijk van Kathmandu. Ik zal er de kamer delen met 2 anderen. Totaal zijn er 6 vrijwilligers van verschillende nationaliteit. Er zit ook een Nederlandse bij en allen zijn werkzaam in de herbouw van scholen.
De gastheer heet Ram en woont met zijn vrouw en dochtertje van 2 in hetzelfde huis. Hij en zijn vrouw zijn echte Nepali en 3 jaar getrouwd. Het was een door de ouders gearrangeerd huwelijk.
Met één van de vrijwilligers verken ik de omgeving. Het supermarktje zou belangrijk zijn voor aanvulling op het rantsoen dat ons door onze gastheer en vrouw vertrekt zal worden. Maar daar merk ik de eerste avondmaaltijd niets van; er is ruimschoots pasta die bovendien heel smakelijk is.
De andere vrijwilligers vertellen me al het een en ander over de bouwprojecten. Ik herinner het me van mijn bezoek vorig jaar. Men begint met een fundering van beton. Daarop worden de buitenmuren gemetseld tot ongeveer 90 cm. hoogte die daarna afgedekt worden met een betonnen randbalk. Op de muur wordt vervolgens een lichte staalconstructie geplaatst die daarna wordt ingevuld met muren en een dak van golfplaten. De constructie kan bij een aardbeving eenvoudig vervormen zonder in te storten. Het maakt me benieuwd naar wat me morgen, mijn eerste werkdag, te wachten staat.
Nu maar hopen dat er onder mijn kamergenoten geen snurkers zijn.

  • 19 Februari 2017 - 19:15

    Martin En Toos:

    Met Turkish Airline...Dat zal een veilig gevoel geven.
    Geweldig dat jij betrokken bent bij de fundering Koert dat geeft niet alleen vertrouwen maar het bouwwerk wordt zeker weten solide en betrouwbaar. Ben je al gewend aan de boter thee of is dat tegenwoordig minder. Ik doe heel andere dingen nu: fotobezoeken bij Elise brengen en MacBook cursussen volgen, ook leuk dat wel maar iets minder spannend.
    Heel veel succes en mooie ontmoetingen wensen wij jou, Hgroet Martin en Toos

  • 20 Februari 2017 - 09:39

    Fransje:

    hey pap,

    Dat is al een avontuurlijk stukje in het eerste weekend! Het is dus niet hetzelfde project als de vorige keer of wordt daar juist wel aan verder gewerkt?
    Ik heb als avonturier Berlijn aangedaan dit weekend. 26 km gelopen en de hele stad doorkruist. De geschiedenis is wel beladen en dat maakt het wel energieslurpend, maar qua architectuur kan je wel echt veel zien. Alle gebouwen zijn verschillend!

    Tot het volgende verhaal! veel succes!!
    kussss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 104184

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 09 Oktober 2019

Lombok bouwt met bamboe.

15 Februari 2019 - 15 Februari 2019

Lombok

17 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Nepal 2

24 April 2016 - 06 Mei 2016

Helping Thulo Parsel, Nepal

11 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Bogo City, Cebu, Filipijnen

22 April 2013 - 04 Mei 2013

Suriname 6

28 April 2012 - 13 Mei 2012

Moengo 2012

17 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Saramacca

30 April 2011 - 14 Mei 2011

Suriname-4

15 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Op herhaling

29 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Suriname, juli 2010

Landen bezocht: