Bouwvakker in wording. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Koert - WaarBenJij.nu Bouwvakker in wording. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Koert - WaarBenJij.nu

Bouwvakker in wording.

Blijf op de hoogte en volg Koert

22 Februari 2017 | Nepal, Kathmandu

Dinsdag 21 en woensdag 22 februari.

Beide dagen verlopen een beetje zoals maandag. Met de jeep hobbelen we naar onze klus. Bij toerbeurt, als vanzelfsprekend lopen we met stenen, zand en grind te sjouwen, zeven we zand voor het maken van cement en staan we te metselen. Tussendoor worden grappen gemaakt maar leren we ook handigheidjes van de locals. Het is me wel duidelijk dat de Nepalese bouwvakkers en ‘de opzichter’ het moeilijk vinden om ons te corrigeren. De ploeg vrijwilligers is jong en quasi onbezonnen en ze maken er soms een rommeltje van. Ik probeer de bouwplaats uit oogpunt van veiligheideen beetje op orde te houden en te laten zien dat wanneer je een stapel stenen bij je metselwerk hebt staan je lekker door kan werken. Natuurlijk zijn er ook kleine frustraties; iedereen heeft zo z’n voorkeuren. Keith heeft een afschuw van voegen; de dames ontlopen het zwaarste werk.
Hoewel ik er niet mee te koop loop, voor mij is nu juist de fun om met mijn handen dingen te doen die ik zelden of nooit gedaan heb, blijft natuurlijk niet onopgemerkt dat ik van bouwen verstand heb. Dat levert leuke gesprekken op met de opzichter en ook nog nieuwe inzichten die me bij ons project van Thulo Parsel van pas kunnen komen. Door de aardbevingen van bijna 2 jaar geleden zijn hier de voorschriften strenger geworden. Bij het schooltje dat we nu herbouwen wordt de nieuwe standaard toegepast.

Het is leuk om ook wat over het eten te vertellen.
Ram verzorgt voor ons het ontbijt en het avondeten. Het ontbijt bestaat uit zoete pannenkoekjes of roti met daarnaast een soort groente- of bonensoep met veel kerrie. Eén keer kregen we voor ontbijt sandwich met gebakken ei. Het avondeten is veelal rijst met een kerrie-groentesaus of noedels met, jawel kerrie. Nu is kerrie één van mijn favorieten dus dat zit wel goed. Mijn probleem is alweer dat het eten niet erg vezelrijk is. De hoeveelheden zijn karig en voor de jonge mensen wellicht onvoldoende. Logisch dat er na het werk een run is op de supermarkt en regelmatig buiten de deur wordt gegeten of snacks worden meegenomen. Het drinken dat we van Ram krijgen is altijd water of thee dus dat behoeft ook wel enige aanvulling.
Op de bouwplaats krijgen de lunch in een lunch box. Dit zijn ook meestal noedels of rijst met iets van kip of ei en groenten en standaard een banaantje. Grote verrassing waren de dumplings die we gisteren kregen. Ons plekje voor de schaft is het dakterras van het hoofdgebouw van de school waar je een prachtig utizicht over de vallei hebt.

• 22 Februari 2017 - 21:28

Fred Schreuders :

Hoi Koert,

Heb je verhalen gelezen, ik zie het helemaal voor me.
    Leuk om te lezen.
    Succes en maak een mooie school van.

Groet Fred

Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010