Feest - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Koert - WaarBenJij.nu Feest - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Koert - WaarBenJij.nu

Feest

Blijf op de hoogte en volg Koert

24 Februari 2017 | Nepal, Kathmandu

Donderdag 23 en vrijdag 24 februari.

Business as usual. We sjouwen met stenen, maken cement en metselen. Het is leuk te zien hoe gestaag we vorderen. Met een Zwitserse jongen die architect wil worden en een Deens meisje die ook civiele techniek studeerde en voor haar werk betrokken is bij de bouw van de tunnel tussen Denemarken en Duitsland, analyseren we de stevigte van ons zwoegen. Op de gemetselde kopgevels en tussenmuren zijn we nog niet helemaal gerust. Wij zouden het anders doen om het predicaat ‘aardbevingsbestendig(er)’ mee te geven. We zien wel wat de Nepali nog aan trucs uit de hoed toveren.
Het is ’s nachts voor het eerst zo helder dat we vanaf het dak van onze homestay de sterrenhemel kunnen bestuderen. Ook overdag is het helderder dan andere dagen en kunnen we de witte pieken van de Himalaya zien.

24 Februari is de geboortedag van de oppergod Shiva en tevens het begin van de lente. Het is feest in Kathmandu. Er worden vreugdevuren gestookt en de kindertjes mogen deze dag roadblocks maken om een paar Roepi’s van de chauffeurs af te troggelen. Ze doen dat door een touw over de weg te spannen in de hoop dat chauffeurs daadwerkelijk stoppen en zich van hun kleingeld ontdoen.

Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010