Albina - Reisverslag uit Moengo, Suriname van Koert - WaarBenJij.nu Albina - Reisverslag uit Moengo, Suriname van Koert - WaarBenJij.nu

Albina

Door: Koert1

Blijf op de hoogte en volg Koert

07 Mei 2012 | Suriname, Moengo

Zaterdag 5, zondag 6 mei en maandag 7 mei.

Zaterdag vooral bezig geweest met het redigeren van een kwartaalverslag van project ‘Kleine veeteelt’. Het is verbluffend hoe moeilijk men het vindt kort en to the point te rapporteren. We hebben samen een format ontwikkeld waarmee een volgend kwartaalverslag een stuk gemakkelijker moet gaan. Het verslag zag er uiteindelijk wel gelikt uit. Ook werd schrijnend zichtbaar hoe moeilijk het is bestanden logisch te filen. Van de 6 uur die we bezig waren is zeker een uur verloren gegaan aan het zoeken naar de juiste informatie. Dit was toevallig ook een aspect waar ik bij de timemanagementcursus aandacht aan schonk.

Zondagochtend heb ik de Lantibus naar Albina gepakt, naar Hugo en Annelies. Volgens de mensen op het busstation zou die op zondag niet rijden maar vroeger dan verwacht verscheen de bus uit Paramaribo; bomvol. Koud aangekomen in Albina kwam er een 2e bus uit Paramaribo, vrijwel leeg.Er wordt hier niets gecoördineerd.
Terwijl ik langs de waterkant liep kam Hugo me al tegemoet gefietst. In Moengo had ik een Spaanse Rioga gescoord. Ik was eigenlijk op zoek naar Surinaamse wijn. Jawel, hier maakt een wijnboer(in) wijn van alle soorten vruchten, behalve druiven. Maar de Chinezen verkopen hier geen Surinaamse wijn. Wat een gezellig weerzien met de familie. Op het terras onder genot van een wijntje geboomd over alle problemen waar Suriname mee worstelt; en opgelost natuurlijk. Hugo voor President! Om 2.30 uur zochten we pas onze slaapplaats op.

Maandag om 6 uur moest ik al de schoolbus hebben terug naar Moengo. Geen wonder dat ik nu een beetje wrak ben. Vanochtend dus een workshop verslagen schrijven voor de projectleiders van STEPS. Hiervoor heb ik de training die ik in februari gaf aan studenten van de MULO en het LBGO enigszins aangepast.Als oefenmateriaal gebruikten we enkele oude verslagen van STEPS.

De hele middag een kwartaalverslag geredigeerd van het Landbouwproject Pelgrimkondre. Toevallig ben ik al een keer in dit dorpje in het oerwoud geweest. STEPS heeft hier een proefboerderij opgezet met fruitteelt en een eendenfarm. Wanneer het een succes blijkt moeten mensen uit het dorp soortgelijke bedrijven beginnen met de kennis en ervaring die zo op de proefboerderij opdoen. Het project wordt gefinancierd door het ZZG. Het verslag zag er al stukken beter uit dan dat van zaterdag maar met hetzelfde format is het nu ook een helemaal goed. De beheersing van het Nederlands in geschrift is voor Surinamers in het binnenland in het algemeen moeilijk. Het is de 2e taal en buiten werk en school spreekt men i.h.a. de eigen taal.

Ik slaap vandaag voor één nacht elders in Moengo omdat mijn appartementje op maandag een vaste klant heeft die niet bereid is het met me te delen. Hij heeft n.b. een eigen bed en de douche kan op slot. Wat een verwende kwast! Maar ja, het andere adres kan voor mij ook gezellig zijn. Het schijnt een vriendelijke dame te zijn die meerdere kamers verhuurt. Dus daarmee voor mij wellicht wat aanspraak.

  • 09 Mei 2012 - 20:34

    Simone:

    Hi Globetrotter,
    Wat dacht je ervan om al je leuke schrijfsels over je ervaringen en avonturen in den buitenlanden eens in boekvorm uit te gaan geven?
    Aftelluh & goeie terugreis!
    Doegie xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 721
Totaal aantal bezoekers 104404

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 09 Oktober 2019

Lombok bouwt met bamboe.

15 Februari 2019 - 15 Februari 2019

Lombok

17 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Nepal 2

24 April 2016 - 06 Mei 2016

Helping Thulo Parsel, Nepal

11 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Bogo City, Cebu, Filipijnen

22 April 2013 - 04 Mei 2013

Suriname 6

28 April 2012 - 13 Mei 2012

Moengo 2012

17 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Saramacca

30 April 2011 - 14 Mei 2011

Suriname-4

15 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Op herhaling

29 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Suriname, juli 2010

Landen bezocht: