Kinderboekenfestival - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Koert - WaarBenJij.nu Kinderboekenfestival - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Koert - WaarBenJij.nu

Kinderboekenfestival

Blijf op de hoogte en volg Koert

27 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Donderdag 25 april.
’s Ochtends heb ik afgesproken met een vrouw om met de fiets naar het festivalterrein te rijden; toevallig blijkt ze de echtgenoot van een collega van Netteke te zijn die hier bij een medisch project betrokken is. We fietsen naar Leonsberg waar we met een bootje de Surinamerivier oversteken. Je bent dan al vlak bij Fort Nieuw Amsterdam.
De ochtend is ongekend rustig. Drie keer valt er een gat van een halfuur omdat een aantal scholen niet komt opdagen, dan wel later komen of vroeger weggaan. Heel relaxed voor mij dus. Het geeft me tijd om ook de andere stands te bekijken. Mijn buurvrouw discussieert met de leerlingen aan de hand van stellingen. Stellingen die mijns inziens erg hoog gegrepen zijn en een beetje gezocht. Aan de reacties te horen weet ze de jongeren toch te boeien. Het gaat over het recht op goed onderwijs voor ieder kind.
Wanneer we zitten te lunchen gaat het regenen en niet zo zuinig ook. Wanneer we het festivalterrein oplopen blijken de lager gelegen stands onder water te staan. Een aantal is voor de rest van het festival niet meer te gebruiken en een enkele tent wordt in allerijl nog verplaatst.
’s Avonds is het weer gezellig en is er ondanks de miezer-regen is er toch nog belangstelling. Na afloop steken we weer met het pontje over. De woning van de schipper blijkt ondergelopen te zijn omdat een duiker verstopt is. We zien zijn meubels in het water staan maar de man blijft er wonderlijk rustig onder.

Vrijdag 26 april.
Wanneer ik wakker wordt stortregent het al weer. Ik besluit de fiets te laten staan en naar kantoor te lopen om met de bus mee te gaan. Het lukt me nauwelijks met droge voeten kantoor te bereiken . Hele straten zijn ondergelopen; een niet ongebruikelijk tafereel in Paramaribo.
Het festivalterrein sopt en in de loop van de dag veranderen de stands in een grote modderpoel. Maar het deert de leerlingen niet. Terwijl bij mij de modderspatten tot mijn knieën zitten weten de kinderen hun modieuze schoenen en broeken kraak helder te houden.
Het is een drukte van belang. Groep na groep komt langs met soms wel meer dan 40 leerlingen. Bij de laatste groep van de ochtend ben ik door mijn balpennen heen. Dat betekent dat ik in de 3 dagen van het festival 500 leerlingen in mijn stand heb gehad.
’s Avonds heb ik de gelegenheid de musical te bekijken die heel goed in elkaar zit en veel aspecten van het dagelijks leven belicht. Verbazingwekkend is dat vrijwel alles playback gesproken en gezongen wordt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 617
Totaal aantal bezoekers 104397

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 09 Oktober 2019

Lombok bouwt met bamboe.

15 Februari 2019 - 15 Februari 2019

Lombok

17 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Nepal 2

24 April 2016 - 06 Mei 2016

Helping Thulo Parsel, Nepal

11 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Bogo City, Cebu, Filipijnen

22 April 2013 - 04 Mei 2013

Suriname 6

28 April 2012 - 13 Mei 2012

Moengo 2012

17 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Saramacca

30 April 2011 - 14 Mei 2011

Suriname-4

15 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Op herhaling

29 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Suriname, juli 2010

Landen bezocht: