Aan de bak. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Koert - WaarBenJij.nu Aan de bak. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Koert - WaarBenJij.nu

Aan de bak.

Blijf op de hoogte en volg Koert

30 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Maandag 29 april.
Regen. Heel veel regen. Om 3 uur in de ochtend begint het te regenen om pas in de loop van de middag te stoppen. Ik heb spierpijn van het kanoën en rugpijn van het tillen van de kano.
Als eerste ga ik naar het kantoor van Telesur. Ik wil met de 21 jongens van Engedi, een internaat in Para, op zo’n 20 km. buiten de stad voor jongens uit het binnenland die in Paramaribo naar school gaan, op 1 mei de Telesur 5 km. trimloop lopen. De respons op mijn voorstel kwam pas de dag voor mijn vertrek uit Nederland en de voorinschrijving is dan al gesloten. Ik krijg te horen dat inschrijving alleen nog op 1 mei mogelijk is; er valt niets te regelen.
Hierna ga ik naar Engedi om afspraken te maken met de leiding en de jongen. Iedereen is enthousiast. Er wordt bijna niets georganiseerd voor de jongens en het zal dus een echt uitje voor ze zijn. Omdat maar 2 jongens hardloopschoenen hebben , ook de gymlessen op school gebeuren blootsvoets, ga ik met 2 de 5 km. hardlopen en zullen de andere 19 jongens met zr. Trees de 5 km. wandelloop doen. Ik regel een bus die ons naar Paramaribo zal brengen en ons na afloop weer terugbrengt.

Dinsdag 30 april.
De hele dag zit ik bij de Bouwsteen in Kwatta. ’s Ochtends houden we ons bezig met lesstofontwikkeling. Het lesmateriaal uit Nederland is veel te hoog gegrepen voor de leerlingen en de praktijkbeoordelingen door de leermeesters zijn erg subjectief omdat r geen duidelijke criteria zijn. ’s Middags geef ik les ter voorbereiding van de werkzaamheden die ze de volgende week zullen starten met de bouw van 7 nieuwe woningen van de leerling-bouwplaats ‘de Schuilplaats’. Ik vertel ze over hoe de fundering wordt gemaakt en hoe de maatvoering zal zijn. Voor alle jongens is het een nieuw onderdeel in hun praktijkopleiding. Ik krijg zelfs een compliment van ze omdat ik het ze goed kan uitleggen. Voor de verwerking van de leerstof heb ik een puzzeltje met begrippen uit mijn les die ze op chronologische volgorde moeten leggen. Mijn aantekeningen op het bord en de puzzel nemen ze over in hun schrift. Wat ook heel leuk is dat één van de jongen s de tekening uit de les van vorige week thuis heeft afgemaakt en door zijn zusje er tekst en uitleg in heeft laten schrijven. Na afloop van mijn les wordt mijn verjaardag van gisteren gevierd met fris en chips.

Helaas lukt het me niet foto’s bij mijn berichten te plaatsen. Het internet is hier gewoon te langzaam. Die houd je dus tegoed.

  • 01 Mei 2013 - 15:11

    Marlous:

    Nog gefeliciteerd Koert en veel plezier in Suriname!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koert

Koert gaat regelmatig naar Suriname om workshops te geven aan collega's in het onderwijs, ouders en leerlingen. Maar als er een gaatje valt in het programma, dan springt hij graag op de mountainbike om door de savanne en het oerwoud te fietsen. In 2014 hielp Koert 5 weken mee aan de herbouw van verwoeste scholen in de Filipijnen en in 2016 werkte hij mee aan een kleinschalig herbouwprogramma van woonhuizen in Nepal. Ook in 2017 staat Nepal op het programma om mee te werken bij de herbouw van scholen die door de aardbevingen werden verwoest.

Actief sinds 27 Juni 2010
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 104410

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2019 - 09 Oktober 2019

Lombok bouwt met bamboe.

15 Februari 2019 - 15 Februari 2019

Lombok

17 Februari 2017 - 07 Maart 2017

Nepal 2

24 April 2016 - 06 Mei 2016

Helping Thulo Parsel, Nepal

11 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Bogo City, Cebu, Filipijnen

22 April 2013 - 04 Mei 2013

Suriname 6

28 April 2012 - 13 Mei 2012

Moengo 2012

17 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Saramacca

30 April 2011 - 14 Mei 2011

Suriname-4

15 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Op herhaling

29 Juni 2010 - 01 Augustus 2010

Suriname, juli 2010

Landen bezocht: